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Lamprecht B  
DFP/CME: Behandlung der COPD nach den Gold-Richtlinien 2019 // Treatment of COPD according to the GOLD-2019-recommendations

Journal für Pneumologie 2019; 7 (1): 6-11

DFP/CME-Akademie der Ärzte
DFP/CME-Akademie der Ärzte
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Abb. 1: Exazerbation Abb. 2: IMPACT-Studie



Keywords: COPDExazerbationGOLD-Richtlinien 2019LAMA/LABATripletherapie

Whilst the significance of inhaled corticosteroids was not sufficiently clarified within the 2017 Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease (GOLD) recommendations, in the meantime, findings have been brought by recent tripletherapy trials. Those trials dealt with a comparison of LAMA/LABA or LABA/ICS to ICS/ LABA/LAMA and showed positive effects of triple therapy on exacerbation rate in cases of increased blood eosinophil count and frequent exacerbations, which has been integrated in the GOLD 2019 strategy document. However, triple therapy ist not intended to be the initial COPD-therapy, but as a possible escalation. Furthermore, the current GOLD-recommendations also allow for a de-escalation of the pharmalogical treatment in terms of a dynamic “step-up“/“step-down“-process. Concerning non-pharmalogical interventions in COPD, lung volume reduction surgery (LVRS) and bullectomy increasingly give way to endoscopic lung volume reduction, whereas lung transplantation in severe COPD is an effective alternative for enhancing quality of life and physical capacity. Similarly, pulmonary rehabilitation, one of the most cost-efficient interventions, non-invasive ventilation (NIV) and efficient smoking cessation realize good results.

Kurzfassung: Während bei den 2017er-Empfehlungen der Globalen Initiative für Lungenerkrankungen (GOLD) für die Therapie der COPD der Stellenwert von inhalativen Kortikosteroiden noch nicht ausreichend geklärt war, liegen in der Zwischenzeit Ergebnisse neuer Triple-Studien vor. Diese befassten sich mit LAMA/LABA oder LABA/ICS im Vergleich zu ICS/LABA/LAMA und zeigten bei ausgeprägter Eosinophilie und gehäuften Exazerbationen in der Anamnese positive Effekte der Triple- Therapie hinsichtlich der Exazerbationsrate auf, was in die GOLD-Richtlinien 2019 einfloss. Allerdings ist „Triple-Therapie“ nicht als Initialtherapie der COPD, sondern als Eskalation gedacht. Darüber hinaus wird in den aktuellen GOLD-Empfehlungen auch einer Deeskalation der medikamentösen Therapie im Sinne eines dynamischen „Step-up“/„Step-down“-Prozesses Rechnung getragen. Hinsichtlich der nicht-medikamentösen Therapie der COPD treten die Lungenvolumsreduktions- Operation (LVRS) und Bullektomie zugunsten der endoskopischen Lungenvolumsreduktion zunehmend in den Hintergrund, während die Lungentransplantation bei sehr schwerer COPD eine effektive Möglichkeit zur Verbesserung der Lebensqualität und körperlichen Belastbarkeit darstellt. Ebenso lassen sich mit pneumologischer Rehabilitation als eine der kosteneffizientesten Behandlungsstrategien, nicht-invasiver Beatmung (NIV) und effizienter Raucherentwöhnung gute Erfolge erzielen.

 
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