Lamprecht B | ||||
---|---|---|---|---|
DFP/CME: Behandlung der COPD nach den Gold-Richtlinien 2019 // Treatment of COPD according to the GOLD-2019-recommendations Journal für Pneumologie 2019; 7 (1): 6-11 ![]() DFP/CME-Akademie der Ärzte Volltext (PDF) Summary Abbildungen
Keywords: COPD, Exazerbation, GOLD-Richtlinien 2019, LAMA/LABA, Tripletherapie Whilst the significance of inhaled corticosteroids was not sufficiently clarified within the 2017 Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease (GOLD) recommendations, in the meantime, findings have been brought by recent tripletherapy trials. Those trials dealt with a comparison of LAMA/LABA or LABA/ICS to ICS/ LABA/LAMA and showed positive effects of triple therapy on exacerbation rate in cases of increased blood eosinophil count and frequent exacerbations, which has been integrated in the GOLD 2019 strategy document. However, triple therapy ist not intended to be the initial COPD-therapy, but as a possible escalation. Furthermore, the current GOLD-recommendations also allow for a de-escalation of the pharmalogical treatment in terms of a dynamic “step-up“/“step-down“-process. Concerning non-pharmalogical interventions in COPD, lung volume reduction surgery (LVRS) and bullectomy increasingly give way to endoscopic lung volume reduction, whereas lung transplantation in severe COPD is an effective alternative for enhancing quality of life and physical capacity. Similarly, pulmonary rehabilitation, one of the most cost-efficient interventions, non-invasive ventilation (NIV) and efficient smoking cessation realize good results.
Kurzfassung: Während bei den 2017er-Empfehlungen
der Globalen Initiative für Lungenerkrankungen
(GOLD) für die Therapie der
COPD der Stellenwert von inhalativen Kortikosteroiden
noch nicht ausreichend geklärt war,
liegen in der Zwischenzeit Ergebnisse neuer
Triple-Studien vor. Diese befassten sich mit
LAMA/LABA oder LABA/ICS im Vergleich zu
ICS/LABA/LAMA und zeigten bei ausgeprägter
Eosinophilie und gehäuften Exazerbationen
in der Anamnese positive Effekte der Triple-
Therapie hinsichtlich der Exazerbationsrate
auf, was in die GOLD-Richtlinien 2019 einfloss.
Allerdings ist „Triple-Therapie“ nicht als Initialtherapie
der COPD, sondern als Eskalation gedacht.
Darüber hinaus wird in den aktuellen
GOLD-Empfehlungen auch einer Deeskalation
der medikamentösen Therapie im Sinne eines
dynamischen „Step-up“/„Step-down“-Prozesses
Rechnung getragen.
Hinsichtlich der nicht-medikamentösen
Therapie der COPD treten die Lungenvolumsreduktions-
Operation (LVRS) und Bullektomie
zugunsten der endoskopischen Lungenvolumsreduktion
zunehmend in den Hintergrund,
während die Lungentransplantation bei sehr
schwerer COPD eine effektive Möglichkeit zur
Verbesserung der Lebensqualität und körperlichen
Belastbarkeit darstellt. Ebenso lassen
sich mit pneumologischer Rehabilitation als
eine der kosteneffizientesten Behandlungsstrategien,
nicht-invasiver Beatmung (NIV) und
effizienter Raucherentwöhnung gute Erfolge
erzielen. |