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Wöhrl S  
State of the Art – Allergiediagnostik – Update 2020 // State of the Art – Allergy diagnosis

Journal für Pneumologie 2020; 8 (1): 5-6

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Keywords: AllergenchipAllergieKomponentendiagnostikMajor-AllergenMarkerallergenMinor-AllergenPneumologieallergen microarraycomponent-resolved diagnosis

Routine diagnosis of type 1 allergy essentially rests upon medical history, skin testing and in-vitro diagnosis. Substantial progress in allergy diagnosis has been achieved by the recent implementation of component-resolved in-vitro diagnosis, which, in contrast to conventional in-vitro diagnosis, uses single allergenic molecules, either purified from natural allergen sources or produced as recombinant proteins, instead of allergen extracts. Component-resolved diagnosis provides insight into individual sensitization patterns and enables the allergist to reliably discriminate between genuine sensitization and cross-sensitization. This is of great importance, e.g. when selecting the suitable vaccine for specific immunotherapy against pollens or insect venoms. Components are also extremely useful in the analysis of food allergy as they can distinguish between “dangerous” and “non-dangerous” allergens and thus give us a clue on the risk of severe anaphylaxis. A current limitation of component-resolved diagnosis is that many relevant allergens are not yet commercially available leaving extract-based tests further on important. In addition, molecule-based in-vitro diagnosis may increase costs and definitely requires sufficient qualification how to properly use these diagnostic tools and how to interpret the results.

Kurzfassung: Die routinemäßige Diagnose von Typ-1-Allergien beruht auf den drei Säulen Anamnese, Hauttest und In-vitro-Diagnostik. Speziell im Bereich der In-vitro-Diagnostik haben sich mit der rezenten Etablierung der molekularen Allergiediagnostik (Komponentendiagnostik) substanzielle Verbesserungen ergeben. Im Unterschied zur konventionellen Diagnostik basiert die Komponentendiagnostik auf der Verwendung von gereinigten oder rekombinant hergestellten Einzelallergenen anstelle von Allergenextrakten. Die dadurch erreichte Sichtbarmachung individueller Sensibilisierungs­muster ermöglicht die sichere Unterscheidung zwischen genuiner Sensibilisierung und Kreuzsensibilisierung, was ins­be­son­de­re bei der Indikationsstellung zur spezifischen Immuntherapie kritisch ist. Große Vorteile bringt die Komponenten­dia­gnos­tik auch bei der Abklärung von Nahrungsmittelallergien, weil sie zwischen „gefährlichen“ und „ungefährlichen“ Allergenen unterscheiden kann und so eine bessere Beurteilung der klinischen Relevanz und des Risikos für ana­phy­lak­tische Reaktionen erlaubt. Trotz des laufend erweiterten Repertoirs an verfügbaren Komponenten fehlen jedoch noch viele Allergene, weshalb die traditionelle In-vitro-Diagnostik mit Extrakten weiterhin wichtig sein wird. Andere Limitationen der Komponentendiagnostik sind höhere Kosten und verstärkter Fortbildungsbedarf zur adäquaten Anwendung und Interpretation dieses Instruments.

 
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