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Sheikh M, Ostadrahimi P  
Ultrasound for early diagnosis of intra-abdominal involvement in children with Henoch-Schönlein Purpura: A retrospective study // Ultraschall zur Früherkennung einer intraabdominellen Beteiligung bei Kindern mit Purpura Schönlein-Henoch

Zeitschrift für Gefäßmedizin 2022; 19 (3): 6-9

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Abb. 1: Flow chart



Keywords: intraabdominelle BeteiligungPurpura Schönlein-HenochUltraschall

Introduction: Henoch-Schönlein Purpura (HSP) is the most common vasculitis of childhood worldwide. Diagnostic imaging is not essential for all patients with HSP. This technique is mostly required for children suffering from severe abdominal pain and a high risk of intussusception. In this study, we aimed to evaluate the potential of abdominal Ultrasound scans (US) for evaluating intra-abdominal involvement in patients with HSP. Methods: Data were recorded from January 1, 2018 to February 13, 2019 of 43 children aged 4–13 years (6.16 on average), including 29 (67%) males and 14 (33%) females hospitalized in a university hospital. Extensions and movements of the intestine, internal bleeding, and the internal wall of the small intestine were assessed. Ultrasound imaging was performed by radiology experts with at least three years of working experience. All analysis was done using SPSS software. Results: A total of 43 patients aged 4–13 years (6.16 years on average) were participated. According to the results of this study, the patients with positive abdominal sonographic findings (group A) showed significantly higher rates of gastrointestinal (GI) (89% vs 79%) and renal involvement (68% vs 20.8%). Ultrasound imaging covered the detection range of 0–0.916 for the presence of abdominal purpura all at once, while at ranges over 0.916 there was a risk of overdiagnosis and overtreatment. Conclusion: Ultrasound imaging can predict GI involvements before appearing other symptoms, and therefore make the HSP diagnosise, and reduce the hospitalization period.
Kurzfassung: Ultraschall zur Früherkennung einer intraabdominellen Beteiligung bei Kindern mit Purpura Schönlein-Henoch: Eine retrospektive Studie. Einleitung: Purpura Schönlein-Henoch (HSP) ist die weltweit häufigste Vaskulitis im Kindesalter. Die diagnostische Bildgebung ist nicht für alle Patienten mit HSP notwendig. Diese Technik ist vor allem bei Kindern mit starken Bauchschmerzen und einem hohen Invaginationsrisiko angeraten. In dieser Studie wollten wir das Potenzial des abdominalen Ultraschalls zur Bewertung der intraabdominalen Beteiligung bei Patienten mit HSP bewerten. Methoden: Die Daten wurden vom 1. Jänner 2018 bis zum 13. Februar 2019 von 43 Kindern im Alter von 4–13 Jahren (6,16 im Durchschnitt), 29 (67 %) männlich und 14 (33 %) weiblich, die in einem Universitätskrankenhaus stationär behandelt wurden, erfasst. Dehnungen und Bewegungen des Darms, innere Blutungen und die Innenwand des Dünndarms wurden beurteilt. Die Ultraschallbildgebung wurde von Radiologieexperten mit mindestens dreijähriger Berufserfahrung durchgeführt. Alle Analysen wurden mit der SPSS-Software durchgeführt. Ergebnisse: Insgesamt nahmen an der Studie 43 Patienten im Alter von 4–13 Jahren (im Durchschnitt 6,16 Jahre) teil. Den Ergebnissen dieser Studie zufolge zeigten die Patienten mit positivem Ultraschallbefund des Abdomens (Gruppe A) signifikant höhere Raten von gastrointestinaler (GI) (89 % vs. 79 %) und renaler Beteiligung (68 % vs. 20,8 %). Die Ultraschallbildgebung deckte den Nachweisbereich von 0–0,916 für das Vorhandensein einer abdominalen Purpura auf einmal ab, während bei Bereichen > 0,916 das Risiko einer Überdiagnose und Überbehandlung bestand. Schlussfolgerung: Die Ultraschallbildgebung kann auf GI-Beteiligungen hinweisen, bevor andere Symptome auftreten, und daher die HSP-Diagnose vereinfachen und die Krankenhausaufenthaltsdauer verkürzen.
 
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