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Untersteiner H, Stögmann E  
Vom normalen Altern bis zur Antikörpertherapie // From normal ageing to antibody therapy

Journal für Neurologie, Neurochirurgie und Psychiatrie 2024; 25 (4): 99-103

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Keywords: AlzheimererkrankungAntikörpertherapieDemenzNeurologiesubjektive kognitive StörungAlzheimer Diseaseantibody therapydementiamild cognitive impairmentsubjective cognitive decline

As people age, many experience an increasing decline in cognition, often affecting memory, executive function, and processing speed. In most cases, this is based on physiological changes in the brain. When self-reported cognitive decline is not reflected in the results of neuropsychological tests, people experience so-called subjective cognitive impairment. If neuropsychological testing shows an impairment in one or more cognitive domains, affected people are suffering from mild cognitive impairment or dementia, depending on the degree of functional impairment. Dementia is caused by various pathologies, with Alzheimer‘s disease being the most common. Alzheimer‘s pathology is hallmarked by cerebral amyloidosis, tau deposition, and neurodegeneration. Recently, new disease-modifying antibody therapies targeting amyloid have been tested. Studies show promising results for several compounds in slowing cognitive decline in people with early stages of Alzheimer‘s disease (mild cognitive decline and mild dementia). These new therapeutic options increase the need to optimize the patient pathway to improve access to medication without overburdening certain sectors of the healthcare system.

Kurzfassung: Viele Personen erleben im Alter einen Rückgang ihrer kognitiven Fähigkeiten. Dies basiert meist auf physiologischen Veränderungen und hat keinen Krankheitswert. Die am häufigsten betroffenen Domänen sind dabei das Gedächtnis, die exekutive Funktion und die Verarbeitungsgeschwindigkeit. Wenn solche Veränderungen nicht durch neuropsychologische Testungen objektivierbar sind, spricht man von einer sogenannten subjektiven kognitiven Störung. Ein objektivierbarer kognitiver Abfall kann je nach Ausmaß der funktionellen Beeinträchtigung zwischen einer milden kognitiven Beeinträchtigung und einer Demenz unterscheiden.
Es gibt verschiedene Formen der Demenz. Die häufigste davon ist die Alzheimer-Erkrankung, pathologisch gekennzeichnet von einer zerebralen Amyloidose, einer Tau-Ablagerung und einer Neurodegeneration. Für frühe Stadien dieser Erkrankung wurden rezent vielversprechende Ergebnisse für krankheitsmodifizierende Antikörper-Therapien vorgestellt. Durch diese neuen Therapieoptionen ergibt sich die Notwendigkeit, den Patientenweg zu optimieren, um eine breite Zugänglichkeit zur Medikation zu ermöglichen, ohne einzelne Sektoren des Gesundheitssystems zu überlasten.

 
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