Journal für Kardiologie - Austrian Journal of Cardiology 2015; 22 (7-8): 174-178
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Keywords: Gesundheitsförderung, Herz-Selbsthilfegruppe, INTERHEART-Studie, kardiovaskuläre Sekundärprävention, kardiovaskuläre Tertiärprävention, Lebensstilmodifikation, Phase-IV-Rehabilitation, ÖHV, Österreichischer Herzverband, Austrian Heart Association, cardiac long-term rehabilitation, cardiac self-help group, cardiovascular secondary prevention, INTERHEART study, phase IV rehabilitation, promotion of health and lifestyle modification
Background: While international research yields reliable data about multiple physiological effects of cardiac rehabilitation in inpatients and outpatients, there is high demand of studies investigating the effectiveness of lifelong rehabilitation (in Austria Phase IV). There is evidence of a loss of health benefits in the case of lacking interventions following rehabilitation in specialised care units. Additionally the risk of recurrent cardiovascular events increases. Preventive medicine highlights a triadic target comprising cardio-protective lifestyles, avoidance of associated polymorbid developments, and improvement of life-quality.
Objective: Stabilising individual health according the WHO definition requires a sensitive balance of medical intervention, life-style, and psychodynamics. Through multifactorial activities the Austrian Heart Association (OEHV) tries to meet the requirements of phase IV rehabilitation. Referring to INTERHEART parameters as qualitative criteria, the present study aims at evaluation of OEHV activities, investigating their impact on lifestyle-modifications.
Methods: The study is based on a non-preselected sample of cardiac patients (active OEHV-members) with various diagnoses (n = 204; age 41–91, average 71,8; standard variation 7,8, 48% cardiovascular) focusing on to what extent OEHV-interventions caused health-oriented life-style modifications according to criteria of the INTERHEART study. Generation of data used questionnaires including representative items on interval scale level.
Results: OEHV activities exert strong influence on health-oriented sports and support stress-reduction as well as nutritional adjustment. By contrast, influence on the awareness of diabetes risks as well as on alcohol and nicotine consumption could only be seen in a small subsample. Social inclusion within the OEHV is considered an important life quality factor supporting also the sense of security.
Conclusions: The high importance of cardiac sports within phase IV activities requires permanent readjustment according to sports cardiologic standards. Social support and mental health care are considered crucial qualities of phase IV activities and have to be strengthened. Fulfilling multiple preventive tasks long-term cardiac rehabilitation plays an important role in terms of medical economics.
Kurzfassung: : Hintergrund: Stationäre sowie
ambulante Herzrehabilitation sind besonders
hinsichtlich kurzer Zeitspannen und physiologischer
Parameter gut untersucht. Im Gegensatz
dazu liegen zu lebensbegleitenden Anschlussverfahren,
in Österreich der Phase IV, selbst auf
internationaler Ebene kaum Studien vor, obwohl
die Abnahme von Phase-II- und -III-Benefits ohne
adäquate Folgeintervention ebenso bekannt ist
wie steigendes Rezidivrisiko. Präventionsmedizinisch
steht im Hinblick auf Phase IV die Zieltrias:
a) kardioprotektive Lebensstilmodifikation,
b) Vorbeugung polymorbider Konsequenzen und
c) Steigerung der Lebensqualität im Mittelpunkt.
Absicht und Ziel: Zur rehabilitationsmedizinisch
intendierten Stabilisierung von Gesundheit im
Sinne der umfassenden WHO-Definition ist die
Abstimmung von ärztlicher Intervention, Lebensstil
und individueller Psychodynamik essenziell.
Der Österreichische Herzverband (ÖHV) versucht
durch sein interaktives Profil, den Anspruch an
Phase IV einzulösen. Die vorliegende Studie
intendiert, die Effizienz von ÖHV-Aktivitäten
durch Lebensstilmodifikation nach INTERHEART-Parametern zu objektivieren und zu evaluieren.
Methodik: An einem diagnostisch heterogenen,
nicht-vorselektierten Sample von aktiven Mitgliedern
des ÖHV (n = 204; Alter 41–91 Jahre,
Mittelwert 71,8; Standardabweichung 7,8, 48 %
kardiovaskulär) wurde auf der Grundlage von Patientenselbsteinschätzung
Verhaltensmodifikation
nach INTERHEART-Kriterien untersucht. Die
Datengenerierung erfolgte durch Item-Rating.
Ergebnisse: ÖHV-Aktivitäten bewirken die Aufnahme
von Gesundheitssport und stellen Hilfen
zur Stressreduktion sowie zur Ernährungsumstellung
dar. Einfluss auf Diabetes-Risikobewusstsein
sowie Kontrolle von Alkohol- und Rauchverhalten
sind nur an einer kleinen Untergruppe
nachweisbar. Sozialkontakte erhöhen die Lebensqualität
und geben subjektive Sicherheit.
Schlussfolgerungen: Phase-IV-Herzsport hat sich
dynamisch an sportkardiologischen Standards
auszurichten. Sozial stützende und psychohygienische
Aktivitäten sind weiter auszubauen.
Im Hinblick auf den Erhalt von Phase-II- und -III-Benefits
sowie ihre präventive Effizienz spielen
Phase-IV-Maßnahmen auch medizinökonomisch
eine wichtige Rolle.
