Journal für Neurologie, Neurochirurgie und Psychiatrie 2016; 17 (3): 84-88
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Keywords: funktionelle elektrische Stimulation, Neurorehabilitation, Upper-Motor-Neuron-Erkrankung, Vorfußheberschwäche, drop foot, functional electrical stimulation, upper motor neuron disease
Drop foot is a common problem following neurological conditions such as stroke, multiple sclerosis, brain injury and incomplete spinal cord injury, consisting in the inability to lift the foot in the swing phase of the gait cycle. Since dropped foot is frequently associated with spasticity and more complex movement problems affecting the whole person, it can result in tripping and falling.
Functional electrical Stimulation (FES) devices are designed to address this problem. The peroneal nerve is stimulated using surface electrodes at its most superficial position in its course, where it passes over the head of the fibula bone. The peroneal nerve stimulation induces activity in the tibialis anterior and peroneous longus muscles, causing dorsiflexion and eversion of the foot. The stimulation is synchronised to the gait using a pressure sensitive heel switch. When weight is taken from the switch, stimulation is given. FES results in an economisation of gait and an improvement of walking speed and walking distance.
Recently, an implantable 4-channel drop foot stimulator with independent electrode adjustment resulting in a more specific stimulation showed an improvement of walking speed and a restoration of gait in patients with stroke. The therapeutic effect might be improved compared with surface stimulation.
Kurzfassung: Die Schwäche der Vorfußhebung
ist ein weit verbreitetes Problem bei neurologischen
Erkrankungen wie Schlaganfall, Multiple
Sklerose, Schädelhirntrauma und inkomplettem
Querschnittsyndrom und führt zu einer insuffizienten
Hebung des Vorfußes in der Schwungphase
des Gangzyklus. Vielfach ist die Schwäche der
Vorfußhebung assoziert mit Spastizität und komplexeren
motorischen Problemen, dies führt zu
gehäuftem Stolpern und Stürzen.
Die funktionelle elektrische Stimulation (FES)
ist eine Therapiemodalität zur Korrektur dieses
motorischen Problems. Der N. peronaeus wird
mittels Oberflächenelektroden, platziert am oberflächlichsten
Verlauf über dem Wadenbeinköpfchen,
stimuliert. Die Stimulation des N. peronaeus
induziert eine Aktivierung des M. tibialis
anterior sowie der Peronaeusmuskelgruppe und
führt damit zur Dorsalflexion und Eversion des
Fußes. Durch die Verwendung eines drucksensitiven
Fersenschalters wird die Stimulation mit dem
Gangzyklus synchronisiert: Sobald am Beginn der
Schwungphase der Fersenschalter entlastet wird,
setzt die Stimulation ein. Die FES während des
Gehens führt zu einer Gangökonomisierung, zu
einer Verlängerung der Wegstrecke und zu einer
Erhöhung der Gehgeschwindigkeit.
Rezent verfügbar ist eine 4-Kanal-Stimulationselektrode,
implantiert direkt über dem N.
peronaeus mit voneinander unabhängig adaptierbaren
Kanälen, welche eine selektivere Adjustierung
und somit spezifischere Stimulation
ermöglichen. Die spezifische Stimulation führt zu
einer Verbesserung der Gehgeschwindigkeit und
zu einer Gangökonomisierung bei Schlaganfallpatienten.
Der therapeutische Effekt scheint der
Oberflächenstimulation überlegen zu sein.
