Zeitschrift für Gefäßmedizin 2018; 15 (3): 11-16
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Keywords: Katheterbehandlung, Kryo-Ablation, PV-Ostien, Vorhofflimmern, atrial fibrillation, catheter treatment, cryoablation, isolation of pulmonary veins entries
Background: The aim of this study is to estimate pulmonary veins ostia cryoablation method and patient treatment results with atrial fibrillation (AF) using cryotechnologies. The study’s design is a cross-section analysis of prospective study conducted in the interventional cardiology, arrhythmology, and endovascular surgery department of JSC National Scientific Center of Surgery.
Material and Methods: Collected data from October 2014 to April 2017. There were 240 patients with tachysystolic AF resistance to antiarrhythmic therapy. Had been conducted invasive electrophysiological study and 240 cryo­ablation interventions. In this study, the average number of cryoactivities in one PV was 1.5 ± 0.5, and the total average number of cryoapplications was 6 ± 2 per patient. Total duration of cryoablation reached 24.8 ± 12.6 min. Every three months, a Holter ECG was conducted to evaluate freedom from arrhythmias and to extraordinary ECG when suspicious arrhythmia symptoms appeared upon Holter monitor. Weekly telephone surveys with detailed clinical symptoms of patients were conducted.
Results: Paroxysmal AF was diagnosed in 155 patients; persistent AF was diagnosed in 85 patients. Repeat left atrium catheter ablation through left atrium linear radiofrequency ablation was performed in the case of clinical manifestations of recurrent AF refractory to antiarrhythmic therapy.
Conclusion: The use of technology makes it possible to achieve 96% left atrium acute electrical isolation.
Kurzfassung: Hintergrund: Zweck dieser Studie
ist es, das Verfahren der Kryo-Ablation der PV-Ostien
zu beschreiben und die Ergebnisse der
Behandlung von Patienten mit Vorhofflimmern
unter Einsatz der Kryo­technologie darzulegen.
Es handelt sich um eine Querschnittsanalyse,
die in der Abteilung für interventionelle Kardiologie,
Herzrhythmusstörung und endovaskuläre
Chirurgie, Nationales Forschungszentrum für
Chirurgie AG, Kasachstan, durchgeführt wurde.
Materialien und Methoden: Untersucht wurden
die gesammelten Daten aus dem Zeitraum
von Oktober 2014 bis April 2017 von 240 Patienten
mit tachysystolischer AV-Resistenz gegen
antiarrhythmische Therapie. Eine invasive
elektrophysiologische Untersuchung und 240
Kryo-Ablationseingriffe wurden durchgeführt.
In dieser Studie betrug die durchschnittliche
Anzahl an Kryoaktivität in einer PV 1,5 ± 0,5,
die gesamte durchschnittliche Anzahl von
Kryo-Anwendungen betrug 6 ± 2 pro Patient.
Die Gesamtdauer der Kryo-Ablation erreichte
24,8 ± 12,6 min. Alle drei Monate wurde Langzeit-EKGs durchgeführt, um sowohl die Arrhythmienfreiheit
wie auch eventuelle außer­ge­wöhn­liche
EKGs mit verdächtigen Arrhythmien
zu dokumentieren. Darüber hinaus wurden wöchentlich
telefonische Befragungen zur detaillierten
Abklärung der klinischen Symptome
durchgeführt.
Ergebnisse: Paroxysma les Vorhofflimmern
wurde bei 155 Patienten diagnostiziert,
persistierendes Vorhofflimmern bei 85
Patienten. Im Falle wiederkehrenden Vorhofflimmerns
trotz antiarrhythmischer Therapie
wurde eine Vorhofflimmerablation durchgeführt.
Schlussfolgerung: Die Verwendung der
Technologie ermöglicht eine 96%ige isolierte
elektrische Isolierung des linken Vorhofs.
