Journal für Pneumologie 2021; 9 (2): 5-10
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Keywords: Chemotherapie, Immuntherapie, nicht-kleinzelliges Lungenkarzinom, non-small-cell lung cancer, NSCLC, PD-L1 checkpoint-inhibitor, PD-L1-Checkpoint-Inhibitoren, Pneumologie, Pulmologie, chemo-immunotherapy
The current standard of therapy in the first line for non-small cell lung cancer in stage IV without evidence of a driver mutation consists of a combination of chemotherapy and immunotherapy, which supports the body‘s own Tcell- mediated defense against tumors. In case of a particularly high PD-L1 expression on the tumor cells, immunotherapy can also be used as the sole form of treatment. We know from several second-line studies that the effects of immunotherapy can persist for a long time even after it has been discontinued.
In the inoperable stage III, immunotherapy following a previous chemoradiotherapy is the preferred treatment option; initial data suggest that performing chemoradiotherapy and immunotherapy simultaneously could further improve the patient‘s outcome.
Different combinations of immunotherapy and chemotherapy are currently being investigated in the (neo-) adjuvant setting, and the first results in this regard are extremely promising.
Kurzfassung: Der gängige Therapiestandard in
der Erstlinie beim nicht-kleinzelligen Lungenkarzinom
im Stadium IV ohne Nachweis einer
Treibermutation besteht aus der Kombination
einer Chemotherapie mit einer Immuntherapie,
welche die T-Zell-vermittelte körpereigene
Tumorabwehr unterstützt. Im Falle einer besonders
hohen PD-L1-Expression auf den Tumorzellen
kann die Immuntherapie auch als alleinige
Behandlungsform eingesetzt werden. Aus
mehreren Zweitlinienstudien wissen wir, dass
die Wirkung einer Immuntherapie auch nach
deren Absetzen noch lange Zeit anhalten kann.
Im inoperablen Stadium III bietet sich eine
Immuntherapie im Anschluss an eine stattgehabte
Radiochemotherapie als bevorzugte Behandlungsoption
an. Erste Daten legen nahe,
dass eine simultane Durchführung von Radiochemotherapie
und Immuntherapie das Outcome
der Patienten weiter verbessern könnte.
Unterschiedliche Kombinationen von Immun-
und Chemotherapie werden gegenwärtig
im (neo-) adjuvanten Setting untersucht, die
ersten Ergebnisse diesbezüglich sind äußerst
vielversprechend.
