Journal für Neurologie, Neurochirurgie und Psychiatrie 2024; 25 (4): 99-103
Volltext (PDF) Summary
Keywords: Alzheimererkrankung, Antikörpertherapie, Demenz, Neurologie, subjektive kognitive Störung, Alzheimer Disease, antibody therapy, dementia, mild cognitive impairment, subjective cognitive decline
As people age, many experience an increasing decline in cognition, often affecting memory, executive function, and processing speed. In most cases, this is based on physiological changes in the brain. When self-reported cognitive decline is not reflected in the results of neuropsychological tests, people experience so-called subjective cognitive impairment. If neuropsychological testing shows an impairment in one or more cognitive domains, affected people are suffering from mild cognitive impairment or dementia, depending on the degree of functional impairment. Dementia is caused by various pathologies, with Alzheimer‘s disease being the most common. Alzheimer‘s pathology is hallmarked by cerebral amyloidosis, tau deposition, and neurodegeneration. Recently, new disease-modifying antibody therapies targeting amyloid have been tested. Studies show promising results for several compounds in slowing cognitive decline in people with early stages of Alzheimer‘s disease (mild cognitive decline and mild dementia). These new therapeutic options increase the need to optimize the patient pathway to improve access to medication without overburdening certain sectors of the healthcare system.
Kurzfassung: Viele Personen erleben im Alter einen
Rückgang ihrer kognitiven Fähigkeiten. Dies basiert
meist auf physiologischen Veränderungen und hat
keinen Krankheitswert. Die am häufigsten betroffenen
Domänen sind dabei das Gedächtnis, die exekutive
Funktion und die Verarbeitungsgeschwindigkeit.
Wenn solche Veränderungen nicht durch neuropsychologische
Testungen objektivierbar sind, spricht
man von einer sogenannten subjektiven kognitiven
Störung. Ein objektivierbarer kognitiver Abfall kann
je nach Ausmaß der funktionellen Beeinträchtigung
zwischen einer milden kognitiven Beeinträchtigung
und einer Demenz unterscheiden.
Es gibt verschiedene Formen der Demenz. Die
häufigste davon ist die Alzheimer-Erkrankung,
pathologisch gekennzeichnet von einer zerebralen
Amyloidose, einer Tau-Ablagerung und einer
Neurodegeneration.
Für frühe Stadien dieser Erkrankung
wurden rezent vielversprechende Ergebnisse
für krankheitsmodifizierende Antikörper-Therapien
vorgestellt.
Durch diese neuen Therapieoptionen
ergibt sich die Notwendigkeit, den Patientenweg zu
optimieren, um eine breite Zugänglichkeit zur Medikation
zu ermöglichen, ohne einzelne Sektoren des
Gesundheitssystems zu überlasten.
