Journal für Kardiologie - Austrian Journal of Cardiology 2025; 32 (5-6): 92-96
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Keywords: Cardioverter-Defibrillator, Defibrillatorweste, Herzinsuffizienz, neurohumorale Therapie, cardioverter defibrillator, heart failure, neurohumoral therapy, wearable cardioverter defibrillator
Introduction: The wearable cardioverter defibrillator (WCD) is an alternative to conventional implantable cardioverter defibrillator (ICD) therapy to reduce the risk of sudden cardiac death in patients with cardiac disease temporary contraindication to ICD. While the WCD is indicated in certain situations according to current guidelines, its use in daily clinical practice is unclear.
Methods: We performed an analysis of all first WCD prescriptions in Austria and compared indications, outcome and definite treatments at three timepoints: 2010–2015, 2016–2020 and 2021–2024.
Results: Between July 2010 and July 2024 the WCD was prescribed in 4258 patients in 78 centres, with an increasing number of prescriptions within the last years (n = 1.982 in 2021–2024 vs. 419 in 2010–2015). Ischemic cardiomyopathy was the indication in about one third of patients (31.7–34.0%, p = 0.331) and the rate of appropriate shock (1.2–2.1%, p = 0.264) and inappropriate shock (0.0–0.7%, p = 0.224) was similar throughout all timepoints. In the last years, the rate of definite ICD implantations after WCD prescription decreased (2010–2015: 38.9% vs. 2021–2024: 26.9%, p < 0.001) and the proportion of patients with reÂcovery of left ventricular dysfunction increased (23.2% vs. 34.3%, p < 0.001).
Discussion: For 25 years, the WCD is an established option for bringing therapy in patients with increased risk of ventricular arrhythmias. A reduced rate of ICD implantations and increased rate of recovered left ventricular dysfunction after WCD use in the last years may be a result of advances in neurohumoral therapy in patients with heart failure and reduced left ventricular ejection fraction.
Kurzfassung: Einleitung: FĂĽr Patienten mit HerzÂerkrankung und temporärer Kontraindikation fĂĽr einen implantierbaren Cardioverter-Defibrillator (ICD) besteht die Möglichkeit der Defibrillatorweste („WearÂable Cardioverter Defibrillator“, WCD) zur Reduktion des plötzlichen Herztods. Während der WCD laut aktueller Leitlinien fĂĽr spezielle Indikationen empfohlen wird, ist die Verwendung in der täglichen Praxis oft unklar.
Methoden: In einer Analyse aller WCD-Erstverordnungen in Österreich wurde der zeitliche Trend der Indikationen, der Therapien und der definitiven Therapie nach WCD erfasst. Dabei wurden die Zeiträume 2010–2015, 2016–2020 und 2021–2024 miteinander verglichen.
Ergebnisse: Zwischen Juli 2010 und Juli 2024 wurde der WCD bei 4258 Patienten in 78 Zentren erstverordnet, mit steigenden Zahlen in den letzten Jahren (n = 1.982 in 2021–2024 vs. 419 in 2010–2015). Insgesamt zeigte sich eine gleichbleibende Rate an ischämischer Kardiomyopathie als Indikation (31,7–34,0 % in verschiedenen Zeiträumen, p = 0,331), mit konstanten Raten an adäquaten (1,2–2,1 %, p = 0,264) und inadäquaten (0,0–0,7 %, p = 0,224) Therapien. Im Verlauf kam es zu einer Reduktion von ICD-Implantationen am Ende des Verordnungszeitraums (2010–2015: 38,9 % vs. 2021–2024: 26,9 %, p < 0,001) und gleichzeitig einer gesteigerten Rate an Normalisierung der Linksventrikelfunktion (23,2 % vs. 34,3 %, p < 0,001).
Schlussfolgerung: In den letzten 25 Jahren hat sich der WCD als wichtiges Instrument zur TheraÂpieĂĽberbrĂĽckung bei Patienten mit erhöhtem Risiko fĂĽr ventrikuläre Rhythmusstörungen etabliert. Eine reduzierte ICD-Implantationsrate und eine erÂhöhte Rate an normalisierter Linksventrikelfunktion kann möglicherweise durch eine Verbesserung der neurohumoralen Therapie bei Herzinsuffizienz mit reduzierter Linksventrikelfunktion erklärt werden.
