Die periphere Fazialisparese als seltene Komplikation bei Kryotherapie – ein klinischer Fall // Facial nerve palsy as rare complication in cryotherapy – a case report
Journal für Neurologie, Neurochirurgie und Psychiatrie 2025; 26 (3): 65-68
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Keywords: Fazialisparese, Hirnnerven, Kryotherapie, Prognose, cranial nerves, cryotherapy, facial nerve palsy, iatrogen, prognosis
Facial nerve palsy is most commonly idiopathic, but it can also result from infections, inflammatory and cerebrovascular disorders, tumors, and trauma.
We report the case of a 68-year-old patient who developed iatrogenic facial nerve palsy subsequent to dermatological cryotherapy on the cheek. Remarkably, a full recovery occurred within 8 weeks. Drawing upon the promising outcome of this case and the existing literature on neuropathies linked with cold application in sports injuries, we propose neurapraxia as the probable pathomechanism underlying cryotherapy-induced nerve damage.
Journal für Neurologie, Neurochirurgie und Psychiatrie 2025; 26 (3): 65-68
Volltext (PDF) Summary Abbildungen
Keywords: Fazialisparese, Hirnnerven, Kryotherapie, Prognose, cranial nerves, cryotherapy, facial nerve palsy, iatrogen, prognosis
Facial nerve palsy is most commonly idiopathic, but it can also result from infections, inflammatory and cerebrovascular disorders, tumors, and trauma.
We report the case of a 68-year-old patient who developed iatrogenic facial nerve palsy subsequent to dermatological cryotherapy on the cheek. Remarkably, a full recovery occurred within 8 weeks. Drawing upon the promising outcome of this case and the existing literature on neuropathies linked with cold application in sports injuries, we propose neurapraxia as the probable pathomechanism underlying cryotherapy-induced nerve damage.
Kurzfassung: Die Ursachen der peripheren Fazialisparese sind vielfältig, wobei die idiopathische Genese am häufigsten auftritt. Weitere Ätiologien umfassen Infektionen, Entzündungen, zerebrovaskuläre Erkrankungen, Neoplasien und Traumen.
Hier präsentieren wir den Fall einer 68-jährigen Patientin mit peripherer Fazialisparese als Komplikation bei einer dermatologischen Vereisungstherapie (Kryotherapie) im Bereich der Wange. Der Verlauf zeigte sich erfreulich mit einer vollständigen Wiederherstellung der Nervenfunktion innerhalb von zwei Monaten. Das Erklärungsmodell einer kryogenen Neurapraxie wurde als pathophysiologische Ursache für die temporäre Nervenschädigung herangezogen.
