Dunkel E et al. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Minimal-invasive Zugänge in der Mitralklappenchirurgie // Minimally invasive Mitral Valve Procedures Journal für Kardiologie - Austrian Journal of Cardiology 2016; 23 (9-10): 230-233 Volltext (PDF) Summary Fragen zum Artikel Abbildungen
Keywords: Herzchirurgie, minimal-invasive Mitralklappenchirurgie, cardiac surgery, minimally invasive mitral valve procedures While remaining a demanding surgical procedure following a learning curve, right anterior minithoracotomy has been established as the most popular access for minimal invasive mitral valve surgery. In comparison to median sternotomy increased time of operation, cardiopulmonary bypass and aortic cross-clamping is accepted in exchange for a smaller skin incision. Reported perioperative rates of complication and mortality are similar in both methods as well as long-term outcome concerning residual mitral regurgitation and need for re-operation. Combining excellent operative quality with an improved cosmetic result, which can be essential for female and younger patients, right anterior minithoracotomy provides satisfaction on both, surgeons’ and patients’, sides.
Kurzfassung: Die anterolaterale Minithorakotomie
hat sich unter den minimal-invasiven Zugängen
bisher international als einzige Methode
des Mitralklappeneingriffs durchgesetzt. Sie ist
ein technisch anspruchsvoller Zugang. Obwohl
die Operationszeit, insbesondere die Zeit an
der Herz-Lungenmaschine, tendenziell länger ist
als bei der medianen Sternotomie, sind die Inzidenz
perioperativer Komplikationen sowie die
perioperative Mortalität mit jenen der medianen
Sternotomie zumindest vergleichbar. Weiters
sind die Langzeitergebnisse bezüglich postoperativer
Mitralinsuffizienz und Notwendigkeit einer
Re-Operation mindestens gleichwertig wie
die der medianen Sternotomie. |