Adlbrecht C |
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Elektive Revaskularisation bei ischämischer Herzinsuffizienz // Elective Revscularization in Patients with Ischemic Heart Failure Journal für Kardiologie - Austrian Journal of Cardiology 2018; 25 (3-4): 78-80 Volltext (PDF) Summary Fragen zum Artikel Keywords: Herzinsuffizienz, Ischämie, Revaskularisierung, STICH-Studie, Vitalität Which patients suffering from ischemic heart failure profit most from revascularization? Several factors need to be considered – patients’ age, left ventricular function and many more. Imaging based ischemia and viability testing are perceived a mainstay of clinical decision making. The evidence supporting it, however, is questionable. The STICH trial failed to identify patients at higher risk based on ischemia testing. Furthermore the assessment of myocardial viability did not identify patients with a greater benefit from revascularization. Revascularization generally improves outcome in patients with ischemic heart failure. The relevance of viability and ischemia testing is controversially discussed. Guideline-recommended medical therapy remains am important measure.
Kurzfassung: Welcher Patient mit ischämischer
Herzinsuffizienz profitiert am meisten von einer
Revaskularisierung? Viele verschiedene Faktoren
sind möglicherweise zu berücksichtigen – das
Alter, die Linksventrikelfunktion und andere. Das
vielfach in der klinischen Routine angewandte
Dogma, bei der Entscheidungsfindung auf bildgebungsbasierten
Ischämienachweis und/oder Vitalitätsnachweis
zurückzugreifen, erscheint vielen
Ärzten verständlicherweise intuitiv richtig. Aber
ist die Evidenz dafür eindeutig? |