Gremmel T |
---|
Inadäquates Ansprechen auf Thrombozytenaggregationshemmer // Inadequate Response to Antiplatelet Therapy Zeitschrift für Gefäßmedizin 2016; 13 (4): 6-9 Volltext (PDF) Summary Praxisrelevanz Keywords: ADP-Rezeptor-Antagonist, Aspirin, Gefäßmedizin, Therapie, Thrombozytenaggregationshemmer, Thrombozytenhemmer, ADP receptor antagonist, antiplatelet agents, antiplatelet therapy, Aspirin Antiplatelet agents are a cornerstone in the secondary prevention of cardiovascular disease and significantly reduce the occurrence of atherothrombotic complications, in particular in high-risk patients. However, despite their proven efficacy, many patients suffer ischemic events during antiplatelet therapy. This observation led to the concept that not all patients respond equally well to antiplatelet agents. Indeed, platelet function testing revealed that the response to antiplatelet therapy shows a wide interindividual variability. Moreover, the extent of platelet inhibition is directly associated with clinical outcome: patients with high on-treatment platelet reactivity suffer more atherothrombotic events, while those with very low residual platelet reactivity are at an increased bleeding risk. This review shall provide an overview on the current knowledge regarding the response to antiplatelet therapy and thereby provide guidance for the interpretation of related studies.
Kurzfassung: Thrombozytenaggregationshemmer
zählen zur Standardtherapie in der Sekundärprävention
kardiovaskulärer Erkrankungen
und reduzieren insbesondere bei Hochrisikopatienten
das Auftreten atherothrombotischer Komplikationen
signifikant. Immer wieder erleiden
jedoch auch Patienten unter plättchenhemmender
Therapie ischämische Ereignisse. Diese Beobachtung
hat zu Vermutungen geführt, dass
manche Patienten nicht adäquat auf die antiaggregatorische
Therapie ansprechen könnten.
Mittlerweile konnte mithilfe von Thrombozytenfunktionstests
gezeigt werden, dass das Ausmaß
der Thrombozytenhemmung interindividuell
stark variiert und zudem in direktem Zusammenhang
mit dem klinischen Outcome steht: Patienten
mit hoher Thrombozytenreaktivität trotz Therapie
haben ein erhöhtes Risiko für atherothrombotische
Ereignisse, während jene mit besonders
stark unterdrückter Thrombozytenfunktion
ein erhöhtes Blutungsrisiko aufweisen. Dieser
Review soll einen Überblick über die momentane
Datenlage geben und eine Interpretationshilfe
für die Vielzahl an Studien zu diesem Thema
bieten. |