Prischl FC et al. |
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Gelingende Kommunikation mit Hypertonikern // Successful communication with hypertensive patients Journal für Hypertonie - Austrian Journal of Hypertension 2018; 22 (2): 29-34 Volltext (PDF) Summary Keywords: adherence, Compliance, Hypertonie, Patienten-Arzt-Kommunikation, Shared Decision-Making, hypertension, patient-medical doctor-communication Arterial hypertension is one of the most common non-communicable chronic diseases worldwide. It is defined by long-standing elevation of blood pressure leading to comorbidities even though clinical symptoms may be missing completely. This fact makes it difficult to motivate patients to start and hold on to a certain treatment. The patient collects and evaluates the information he receives and decides whether he/she takes the consequences or not by following therapeutic recommendations. Therefore, the way how we communicate with the patient is of major importance and will strongly influence whether the information of the medical doctor will be realized, will be understood, and finally will be accepted. Even if all steps of acceptance of the recommendations will be taken effectively still the matter of adherence over the long-term cannot be guaranteed. Compliance, acceptance and adherence can be achieved if basic rules of communication are met. Shared-decision-making may be appropriate to ensure cooperation in partnership. Besides medical guidelines also systemic psychological interventions may be helpful. This overview presents the basic rules of successful communication, presents a possible practical approach to a patient with hypertension and shows a check list on relevant items in this process to achieve blood pressure values in the recommended target range ideally at long sight.
Kurzfassung: Arterielle Hypertonie gehört zu
den häufigsten chronischen Erkrankungen weltweit. Sie ist gekennzeichnet durch erhöhte Blutdruckwerte, wobei für den Patienten spürbare klinische Symptome in vielen Fällen vollkommen fehlen. Dieses Phänomen erschwert oft eine lösungsorientierte Kommunikation mit Betroffenen. Es ist nicht einfach, als Behandler zu vermitteln, dass es sich bei erhöhtem Blutdruck um eine ernst zu nehmende Erkrankung mit hohem Risiko für Komplikationen handelt, vor allem wenn der Patient initial beschwerdefrei ist, sich aber nach Behandlungsbeginn mit einem Antihypertensivum möglicherweise spürbar schlechter fühlt. |