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Summary
Harer CM, Sourij H  
Lipidtherapie bei kardiometabolischen Patienten: Lipidzielerreichung – schnell und effektiv // Lipid lowering therapy in cardiometabolic patients: Achieving lipid targets – fast and effective

Zeitschrift für Gefäßmedizin 2025; 22 (3-4): 28-31

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Abb. 1: Stufenschema



Keywords: BempedoinsäureCholesterinInclisirankardiovaskulärKHKLDLMyokardinfarktPAVKPCSK9iSchlaganfallStatinearterybempedoic acidcholesterolCVDdiseaseinfarctionmyocardialperipheralstatinsstroke

Cardiovascular death is the most common cause of death in western countries. Therefore, the European Society of Cardiology (ESC) and the European Society of Atherosclerosis (EAS) have developed a joint consensus paper targeting the reduction of cardiovascular events and death. In addition to lifestyle modification, diabetes control, blood pressure control and refraining from smoking, it is of utmost importance to pay attention to individually targeted lipid-lowering therapy, which requires different low density lipoprotein cholesterol (LDL-C) targets, depending on the treatment goal.
Since the ESC guidelines from 2019 it is recommend to achieve an LDL-C target of at least <55 mg/ dL after a cardiovascular event or in cases of very high cardiovascular risk. Thus, several potent pharmacological therapies are available which should be administered in a stepwise approach, including statins, ezetimibe, proprotein convertase subtilisin/ kexin type 9 (PCSK9) inhibitors and inclisiran, which is a small interfering RNA therapy that inhibits the synthesis of PCSK9.

Kurzfassung: Der Tod aufgrund kardiovaskulärer Ursachen stellt in westlichen Ländern die häufigste Todesursache dar. Aus diesem Grund haben internationale Gesellschaften wie die European Society of Cardiology (ESC) und die European Society of Atherosclerosis (EAS) gemeinsame Leitlinien erstellt, mit dem Ziel, das kardiovaskuläre Risiko und Tod durch kardiovaskuläre Ereignisse zu senken. Besonderes Augenmerk ist dabei neben Lebensstilmodifikation, Diabeteskontrolle, Blutdruckeinstellung und Nikotinkarenz auf die lipidsenkende Therapie zu legen, welche, je nach Therapieziel, unterschiedliche Low- Density-Lipoprotein-Cholesterin- (LDL-C-) Zielwerte erfordert.
Da seit den ESC/EAS-Leitlinien von 2019 ein LDL- CZiel von zumindest < 55 mg/dL nach kardiovaskulärem Ereignis, bzw. bei sehr hohem Risiko erreicht werden sollte, bedarf es potenter pharmakologischer Therapieoptionen, die als Stufentherapiekonzept Statine, Ezetimib, Bempedoinsäure, Proproteinkonvertase- Subtilisin/Kexin-Typ 9- (PCSK9-) Hemmer oder Inclisiran, das als „small interfering“-RNA-Therapie die PCSK9-Synthese hemmt, umfassen.

 
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