Mair J | ||||||||||||||||
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Interpretation des kardialen Troponins im klinischen Alltag. Teil 1: Myokardinfarkt // Interpretation of cardiac troponin in daily routine. Part 1: Myocardial infarction Journal für Kardiologie - Austrian Journal of Cardiology 2023; 30 (9-10): 232-238 Volltext (PDF) Summary Fragen zum Artikel Abbildungen
Keywords: Diagnose, Differentialdiagnose, hochsensitiv, kardiales Troponin, Myokardinfarkt The determination of the cardiac isoforms of troponin I and troponin T (cTnI and cTnT) has been the criterion standard in the laboratory diagnosis of acute myocardial infarction (AMI) for more than two decades. Continuous improvement of the test systems has led to a significant improvement in the analytical sensitivity of the cTnI and cTnT tests available for routine diagnostics, and numerous so-called „high-sensitivity“ cardiac troponin (cTn) tests are now available for routine diagnostics from various manufacturers. This improvement in analytical sensitivity of cTn tests has also led to a substantial improvement in the early diagnostic sensitivity after AMI of the laboratory parameter. cTnI and cTnT are myocardial damage markers and cannot say anything about the cause of the detected myocardial damage. Therefore, AMI diagnosis always requires consideration of the laboratory test results together with the patient’s clinics, ECG and imaging results. Since most clinical trials considered in the cardiac society guidelines including cTn measurements for AMI diagnosis are from pre-selected high-risk population data, the implementation of these recommendations in everyday situations with a lower pre-test probability has limitations, which are usually recogized by experienced physicians, with less experience, however, this may be challenging in individual patients. This two-part review is aimed in particular at younger physicians and summarises practical tips and tricks for the interpretation of cTn test results in daily routine. Kurzfassung: : Die Bestimmung der kardialen Isoformen des Troponin I und Troponin T (cTnI und cTnT) ist bereits seit mehr als 2 Jahrzehnten der goldene Standard in der Labordiagnostik des akuten Myokardinfarktes (AMI). Durch die ständige Verbesserung der Testsysteme gelang eine wesentliche Verbesserung der analytischen Sensitivität der für die Routinediagnostik verfügbaren cTnI- und cTnT-Tests, mittlerweile sind zahlreiche sog. „hochsensitive“ kardiale Troponin- (cTn-) Tests für die Routinediagnostik von verschiedenen Herstellern verfügbar. Die Verbesserung der analytischen Sensitivität der Tests führte auch zu einer wesentlichen Verbesserung der klinischen Sensitivität in der Frühphase des AMI. cTnI und cTnT sind grundsätzlich Myokardschädigungsmarker und können nichts über die auslösende Ursache aussagen. Daher erfordert die Diagnose eines AMI immer die Zusammenschau von Laborergebnissen mit Klinik, EKG und Bildgebung. Da die meisten in den Richtlinien der kardiologischen Fachgesellschaften berücksichtigten auf cTn-Messungen basierenden klinischen Studien zur Bestätigung bzw. zum Ausschluss eines AMI auf Daten von präselektionierten Hochrisikopopulationen beruhen, stößt die Umsetzung dieser Empfehlungen in Alltagssituationen mit einer niedrigeren Vortestwahrscheinlichkeit vielfach an Grenzen, die Erfahrene meist leicht erkennen, jedoch für weniger Erfahrene bei einzelnen Patienten schwierig zu erkennen sein können. Diese zweiteilige Übersicht richtet sich daher insbesondere an jüngere Ärztinnen und Ärzte und fasst praxisrelevante Tipps und Tricks für die Interpretation der cTn-Testergebnisse im klinischen Alltag zusammen. |