Mlczoch L et al. | ||||||||||||||||
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Fetale Kardiologie - Diagnostik, Beratung und Therapie // Fetal Cardiology Journal für Kardiologie - Austrian Journal of Cardiology 2016; 23 (5-6): 128-135 Volltext (PDF) Summary Fragen zum Artikel Abbildungen
Keywords: angeborener Herzfehler, Fetale Echokardiographie, Screening, congenital heart disease, fetal echocardiography, Screening Cardiac malformations are common congenital abnormalities. They occur in 5–8/1000 newborns. Given a worldwide birthrate of around 130 million children/year, more than one million each year are born with a cardiac anomaly. The identification and management of fetal cardiac anomalies has been subject of high interest in the last years all over the world leading to improvement in treatment and early survival. Some complex cardiac conditions however are still associated with high morbidity and mortality, especially if there is delay in postnatal diagnosis. With the advent of tremendous improvement in prenatal ultrasound equipment and knowledge of the natural history of congenital heart disease, in parallel with improvements on surgical skills in neonatal cardiac surgery, prenatal diagnosis of congenital heart disease has become an important field in prenatal care. However, the overall antenatal detection rate is still < 50% for most major congenital heart defects. Not all forms of major CHD will be evident in the immediate postnatal period or the early neonatal period. There are reports indicating that 25% of neonates with a severe cardiac defect will be discharged from hospital after birth without a diagnosis. The aim of this paper is to provide insight into the field of fetal cardiology and current diagnostic and therapeutic state of the art practice.
Kurzfassung: Mit einer Inzidenz von 5–8/1000
Lebendgeborene sind angeborene Herzfehler
eine der häufigsten angeborenen Fehlbildungen.
Bei einer Geburtenrate von rund 130 Millionen
Kinder/Jahr kommen jährlich mehr als eine Million
Kinder mit einer angeborenen Herzfehlbildung
zur Welt. Fortschritte der Diagnostik und
der postnatalen Versorgung – ob interventionell,
chirurgisch oder intensivmedizinisch – senkten
in den vergangenen Jahren die Mortalität, aber
auch die Morbidität für Kinder mit einem angeborenen
Herzfehler deutlich ab. Parallel dazu
ist die pränatale Diagnostik von angeborenen
Herzfehlern ins Zentrum der Aufmerksamkeit
gerückt. Einige komplexe kardiale Erkrankungen
sind aber immer noch mit einer hohen Morbidität
und Mortalität verbunden, vor allem wenn
sie erst spät postnatal erkannt werden. Obwohl
die pränatale Diagnostik in den vergangenen 25
Jahren deutliche Fortschritte gemacht hat, bleibt
eine beträchtliche Anzahl der Herzfehler in der
Schwangerschaft unerkannt. Die pränatale Erkennungsrate
liegt für viele angeborene Herzfehler
< 50 %. Nicht alle kardialen Erkrankungen
präsentieren sich in der unmittelbaren postnatalen
Lebensphase, deshalb werden ca. 25 % aller
Neugeborenen mit einem schweren Herzfehler
undiagnostiziert nach der Geburt aus dem Krankenhaus
entlassen. |