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EndoAnchor-Implantation: Stellenwert, Möglichkeiten und Grenzen bei EVAR und „hostile neck“-Anatomie // EndoAnchor – implantation: value, possibilities and limits at EVAR and “hostile neck” Zeitschrift für Gefäßmedizin 2019; 16 (3): 10-15 Volltext (PDF) Summary Abbildungen Keywords: EndoAnchor, Endoleak Typ Ia, EVAR, hostile neck, Migration A hostile neck anatomy of the proxi mal landing zone presents under endovascular aspects a critical anatomy. Until recently, it was considered an exclusion criterion for endovascular therapy of the infrarenal aortic aneurysm. In addition to cuffs, chimney-technique, branched or fenestrated prostheses and “bare metal” stents, which improve the fixation and sealing of the prosthesis on the aortic wall, EndoAnchor- implantation offers another method today. 4 mm long screws are implanted through the prosthesis into the aortic wall. This publication describes and discusses the material, technique and limitations of EndoAnchor- implantation. Kurzfassung: Eine „hostile neck“-Anatomie der proximalen Landungszone stellt unter endovaskulären Gesichtspunkten eine kritische Anatomie dar. Bis vor Kurzem galt sie als Ausschlusskriterium für eine endovaskuläre Therapie des infrarenalen Aortenaneurysmas. Neben Cuffs, Chimney-Technik, gebranchten oder fenestrierten Prothesen sowie „Bare metal“-Stents, die eine Verbesserung der Fixierung und Abdichtung der Prothese an der Aortenwand bewirken, steht heute mit der EndoAnchor-Implantation eine weitere Methode zur Verfügung. Dabei werden 4 mm lange Schrauben durch die Prothese in die Aortenwand implantiert. In dieser Publikation werden Material, Technik und Grenzen der EndoAnchor-Implantation beschrieben und diskutiert. |
