Schuchlenz H et al. | ||||||||||||||||
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Review und Leitlinien für die Diagnostik und den interventionellen Verschluss des persistierenden Foramen ovale (PFO) // Review and guidelines for diagnosis and interventional closure of PFO Journal für Kardiologie - Austrian Journal of Cardiology 2019; 26 (7-8): 178-192 Volltext (PDF) Summary Abbildungen
Keywords: CS, kryptogener Schlaganfall, perkutaner PFO-Verschluss, persistierendes Foramen ovale, PFO, Sekundärprävention, cryptogenic stroke, patent foramen ovale, percutaneous PFO closure, Secondary prevention A patent foramen ovale (PFO) is a communication between the right and left atrium, typically diagnosed by transthoracic and transesophageal contrast echocardiography. In about a third of patients who are diagnosed with an acute ischaemic stroke, investigation finds no apparent cause. The so-called cryptogenic stroke (CS) patients are more likely to have a PFO than patients in the general population. A paradoxical embolism through a PFO is hypothesized to be a leading cause of CS, especially in younger patients without cardio-cerebrovacscular risk factors for stroke. It has been a long-running controversy as to whether a PFO should be closed or not to prevent recurrent strokes in patients diagnosed with CS. Now there is evidence from four randomised studies that percutaneous PFO closure is superior to antiplatelet therapy for the prevention of recurrent strokes in patients with a PFO and a CS. The identification and quantification of anatomical and functional PFO characteristics by transesophageal echocardiography is of particular importance as percutaneous PFO closure is considered as the initial therapy especially for those with a CS and a high risk PFO.
Kurzfassung: Das persistierende Foramen ovale
(PFO) ist eine Kommunikation zwischen dem
rechten und linken Vorhof. Der interatriale
Shunt wird typischerweise mittels transthorakaler
und transösophagealer Echokardiographie
diagnostiziert. Bei etwa einem Drittel der
Patienten, bei denen ein akuter ischämischer
Schlaganfall diagnostiziert wurde, wird keine
eindeutige Ursache festgestellt. Man spricht
von einem sogenannten kryptogenen Schlaganfall
(CS). Diese Patienten haben mit größerer
Wahrscheinlichkeit ein PFO als Patienten
in der Allgemeinbevölkerung. Es wird vermutet,
dass eine paradoxe Embolie durch das PFO
eine Hauptursache für den CS ist, insbesondere
bei jüngeren Patienten ohne kardio-zerebrovaskuläre
Risikofaktoren für Schlaganfall. Es
gab eine lang anhaltende kontroversielle Diskussion
darüber, ob ein PFO interventionell verschlossen
werden sollte oder nicht, um wiederkehrende
Schlaganfälle bei mit CS diagnostizierten
Patienten zu verhindern. |