| Gyöngyösi M et al. |
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Kardiovaskuläre Aspekte bei COVID-19 inklusive Long-COVID // Cardiovascular aspects of COVID-19 including Long COVID Journal für Kardiologie - Austrian Journal of Cardiology 2026; 33 (1-2): 4-10 Volltext (PDF) Summary Praxisrelevanz Keywords: Endotheliitis, kardiovaskuläres Risiko, Long-COVID, Perimyokarditis, COVID-19, endothelial dysfunction, myocarditis, thrombosis COVID-19 is a systemic infectious and inflammatory disease primarily transmitted via the respiratory route and associated with significant cardiovascular involvement. SARS-CoV-2 can induce myocardial, pericardial, and endothelial inflammation, thereby increasing the risk of perimyocarditis, vascular inflammation, thrombosis with pulmonary embolism, and cardiac arrhythmias. Emerging evidence indicates persistent cardiovascular abnormalities, including increased arterial stiffness and hemodynamic alterations, even following mild acute infection. Diagnostic evaluation in patients with cardiac symptoms includes laboratory testing, electrocardiography, echocardiography, and cardiac magnetic resonance imaging, as well as Holter monitoring and tilt-table testing for suspected postural orthostatic tachycardia syndrome (POTS). Therapeutic approaches focus on individualized rehabilitation programs and targeted medical therapy, including beta-blockers for tachycardia and thromboprophylaxis in patients at increased thrombotic risk.
Kurzfassung: COVID-19 ist eine systemische infektiös-inflammatorische Erkrankung, welche primär aerogen übertragen wird und signifikante kardiovaskuläre Folgen hat. SARS-CoV-2 induziert myokardiale und perikardiale, sowie endotheliale Entzündungsreaktionen in Gefäßen, was das Risiko für eine Perimyokarditis und vaskuläre Entzündungen, Thromboseneigung mit Lungenembolie und kardiale Arrhythmien erhöht.
Neueste Daten konnten zeigen, dass persistierende Abnormalitäten im kardiovaskulären System, welche eine Steifigkeit der Arterien sowie hämodynamische Veränderungen inkludiert, sogar nach milden Infekten auftreten können. Diagnostisch sind Laboruntersuchungen, Elektrokardiogramm, Herzultraschall und kardiale Magnetresonanzuntersuchung bei Long-COVID-Patienten mit kardialen Symptomen, sowie Holter-EKG und Kipptischuntersuchungen beim posturalen orthostatischen Tachykardie-Syndrom (POTS) entscheidend. Therapeutisch kommen individuell gestaltete Rehabilitationsprogramme, medikamentöse Therapie mit Beta-Blocker bei Tachykardie und bei erhöhtem Thromboserisiko eine Thromboseprophylaxe zum Einsatz. |
