Lener S et al. | ||||
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Risiko für Wundheilungsstörungen nach lumbalen Wirbelsäulenoperationen in Bezug auf unterschiedlichen Verschlusstechniken: eine retrospektive Studie an zwei neurochirurgischen Zentren // Risk of Surgical Site Infection in Spine Surgery Journal für Neurologie, Neurochirurgie und Psychiatrie 2024; 25 (3): 71-74 Volltext (PDF) Summary Praxisrelevanz Abbildungen Keywords: Hautkleber, Neurochirurgie, spinale Infektion, topischer Kleber, Wundheilungsstörung, Wundinfektion, Wundverschluss, adhesives, spinal infection, surgical site infection, wound closure, wound infection Postoperative wound infections are a common complication following spinal surgeries, negatively impacting both patient satisfaction and treatment costs. Infection rates vary depending on the type and technique of the surgery as well as risk factors such as diabetes mellitus and smoking. Measures like perioperative antibiotic prophylaxis have contributed to reducing infection rates. There are also various techniques for wound closure after spinal surgeries, including sutures, staples, and topical skin adhesives, but no method has proven to be superior. A retrospective study at the University Hospitals of Geneva and Innsbruck investigated infection rates for different wound closure techniques (sutures, staples, and topical skin adhesives [Dermabond®, Dermabond® plus Prineo®]) over three years. The study included 672 patients, 16 (2.4%) of whom developed postoperative wound infections. The highest infection rate occurred with sutures (4.1%), and the lowest with Dermabond® (1.3%) and Dermabond® plus Prineo® (1.4%). However, these differences were not statistically significant. Additionally, the study showed that patients with higher BMI and other systemic infections were more likely to develop wound infections. Despite the promising results, larger randomized studies are needed to confirm the potential benefits of Dermabond® and Dermabond® plus Prineo®.
Kurzfassung: Postoperative Wundinfektionen
sind eine häufige Komplikation nach Wirbelsäuleneingriffen,
die sowohl die Patientenzufriedenheit als
auch die Behandlungskosten negativ beeinflussen.
Infektionsraten variieren je nach Art und Technik des
Eingriffs sowie Risikofaktoren wie Diabetes mellitus
und Rauchen. Maßnahmen wie perioperative antibiotische
Prophylaxe haben zur Senkung der Infektionsraten
beigetragen. Auch gibt es verschiedene
Techniken zum Wundverschluss nach Wirbelsäuleneingriffen,
darunter Hautnähte, Hautklammern und
topische Hautklebstoffe, doch keine Methode hat
sich als überlegen erwiesen. |